Dag 12: dolfijnentour Uvita

6 juli 2017 - Savegre, Costa Rica

Vandaag zijn we om 6 uur klaar wakker. Maar goed ook want we hebben al ruim een half uur nodig om onze ruggenwervels weer in de juiste stand terug te krijgen. Het matras is te groot voor het bed, waardoor we allebei flink schuin liggen. Omdat we pas om 8 uur kunnen ontbijten en we om 8:40 uur in Uvita moeten zijn pakken we alvast de spullen zodat we na het ontbijt meteen kunnen vertrekken. Helaas zorgt de stoelgang en een te vroeg genomen afslag voor de nodige vertraging en arriveren we 10 minuten te laat op de afgesproken parkeerplek. Uiteraard was dit geen probleem en vervolgden we onze weg naar de boot. We worden voorgesteld aan onze medepassagiers wat voornamelijk uit familieleden bestaat. Het nichtje van de gids is ook mee en blijkt professioneel voetbalster in Colombia te zijn en regelmatig speelster van Costa Rica te zijn. We vertellen haar over het aanstaande EK in ons land, maar ze spreekt amper Engels waardoor het gesprek na een uitleg over Costa Rica - USA alweer afgelopen is.

We trekken de reddingsvesten aan en varen naar een rotsengebied wat bij elkaar de staart van een walvis voor moet stellen. We krijgen wat uitleg over het beschermde natuurgebied en varen verder de zee op, op zoek naar dolfijnen. Onderweg komen we een schildpad tegen en even later zelfs twee schildpadden die 3 dagen aan elkaar vast blijven zitten om zoveel mogelijk nieuwe schildpadden te maken. Een indrukwekkend gezicht en een indrukwekkende prestatie! We varen nog verder de zee op, maar meer dan wat blokken hout komen we niet tegen. De gids wordt via Whatsapp op de hoogte gebracht door andere gidsen op het water en er blijkt een walvis gespot te zijn, wat erg ongebruikelijk is voor deze tijd van het jaar. De turbo gaat erop en 5 minuten later liggen we naast twee andere boten te kijken naar een walvis die zo nu en dan boven water komt en op weg is naar de diepe oceaan. Wat een enorm beest en wat een ongelooflijke kracht straalt het uit! We genieten zo'n 20 minuten van zijn aanwezigheid en kunnen een paar mooie plaatjes schieten. We vervolgen onze trip naar een rotseiland waar een soort flamingo's aan het broeden zijn. De gieren boven de rotsen wachten geduldig hun kans af tot ze een nest leeg kunnen roven. Na het eiland mogen we verkoeling zoeken in het water en maakt de gids een watermeloen en ananas klaar. Na ruim 3 uur is de tour afgelopen. Helaas geen dolfijnen gezien maar de schildpadden en de walvis maken het meer dan goed. We lopen nog een rondje over het strand en vertrekken weer richting Dominical, waar we onder de koude douche constateren dat we ondanks het goede insmeren toch wel verbrand zijn aan boord.