Dag 15: Tortuguero

9 juli 2017 - Tortuguero, Costa Rica

Vanmorgen konden we vanaf half 8 ontbijten. Een prima tijd voor de planning van vandaag. We willen namelijk de boot vam elf uur in plaats van 1 uur hebben naar Tortuguero. Omdat het volgens maps zo'n 2 uur rijden is, willen we uiterlijk kwart over 8 vertrekken. Net als gisteren is het op de weg rommelig. Onze planning blijkt zelfs aan de krappe kant want 5 voor elf komen we pas aan. We parkeren snel de auto en pakken de spullen. Toen we aankwamen lagen er een stuk of 6 verschillende boten en het was niet meteen duidelijk welke nu om elf uur zou vertrekken. Na wat hulp zitten we in de juiste boot, maar zonder schipper. Omdat we inmiddels wel weten dat het hier allemaal net even anders gaat dan thuis wachten we geduldig tot we om kwart voor 12 vertrekken.

Een uur later komen we aan op Tortuguero en worden we na een telefoontje opgehaald door de hoteleigenaar. Hij brengt ons per boot naar het complex en verteld onderweg wat we om 4 uur kunnen gaan doen. Ook neemt hij de tijd om te stoppen voor een miereneter die ergens in een boom zit. Hij wijst ons de kamer en verteld dat als we naar het strand lopen we onderweg even links en rechts moeten kijken of er geen vliegtuigen aankomen. Voor het strand moeten we namelijk over een stuk landingsbaan heen!

Nadat we ons in het stadje vermaakt hebben varen we terug naar het hotel om te eten en om ons klaar te maken voor de night tour naar het strand om schildpadden eieren te zien leggen. We zijn net terug en nog flink onder de indruk van wat we net gezien hebben. Een schildpad van ongeveer 1,20m die eerst zo'n 20 meter over het strand loopt op zoek naar een goede plek, vervolgens een flink eind moet graven om daarna zo'n 100 eieren uit te poepen. Wat een hoop kracht en energie kost dat! Voordat er een lading eieren, 1 tot 4 stuks per keer, gelegd wordt, hoor je een diepe ademhaling. Wat een werk voor een zeedier op het land. Er ligt in de drie sectoren, maar één schildpad keihard te werken. We moeten haar dus delen met nog 60 andere natuurliefhebbers. Nog voor haar eieren goed en wel beschermd zijn met een laag zand, moeten we het strand verlaten. De groep van 9 uur moet het ook doen met alleen deze dame. We hebben in ieder geval het meeste kunnen zien. Wat een geluk hebben we. Terwijl we binnen zijn, begint het hard te regenen. Ook dat zit mee vandaag. Nu lekker slapen en kijken wat de dag van morgen zal brengen.